Dag 11-14: Puno --> Copacabana --> La Paz --> Copacabana --> Cuzco

4 mei 2018 - La Paz, Bolivia

JOEPIEEEE
Weer een nieuwe log!
En weer extra lang (YEAH), sorry ik ben echt veel te lui en moe om elke avond bij te schrijven. Deze log zal jullie in ieder geval ten zeerste interesseren en misschien zelfs op bepaalde momenten choqueren.
Tijdens het schrijven van deze log zitten we op de nachtbus richting cuzco maar gaan we onderweg eerst nog (super) lekkere pizza eten (daar later meer over). En gelukkig voelen onze benen ondertussen weer normaal na onze 2 dagen in de colca canyon. De dag erna deden we het rustig aan. We werden opgehaald in ons hotel en vervolgden onze weg naar Puno.

Puno ligt vlak aan het Titicaca meer. Niet zomaar een meertje, het is het hoogst liggende meer ter wereld met een grootte van 8560 vierkante meter en is op sommige plekken 250 meter diep. 60 % van het meer ligt Peru de andere 40% in Bolivië. In Puno gingen we met het bootje naar the floating islands/ Uros. Deze eilanden zijn gemaakt van een soort riet plant die in het meer groeit. De wortels en aarde blokken van deze plant binden ze samen en dan schransen ze laag boven laag de stukken riet. Ik ken de naam in het Nederlands niet dus bij deze: totora! Hier kregen we uitleg over de eilanden en de mensen die hier leven, wat ze eten etc. Hier liet ik ook een stempel in mijn passpoort zetten, Dries was die van hem helaas in het hotel vergeten.
Allemaal leuk, maar dan! Via Peru hop kregen we te horen van een fantastische pizzeria met super lekkere pizza's. Dat konden we niet aan ons voorbij laten gaan en geloof me... ze waren ECHT lekker!

Na onze nacht in Puno reden we door naar Copacabana Bolivië waar we eerst de grens moesten oversteken en dus langs migratie. Zoals jullie wel weten zit Dries over zijn aantal dagen heen dus dat was wel even een gedoe maar daarna wandelde we vlot de grens over naar Bolivië en reden we door naar Copacabana zelf.
We hadden wel wat uren vrij daar dus gingen we op een dakterras lekker eten, wat souveniertjes bekijken en dronken nog wat happy hour monjito's alvorens we verder reden naar La Paz.
La Paz is de hoogst liggende hoofdstad ter wereld (dat kan ook weer van de Bucket list) en gaat bijgevolg dus vaak stijl omhoog en weer naar beneden (denk even aan onze toen nog pijnlijke benen). Onze eerste dag hoorden we aan het ontbijt dat er wandel tours worden gedaan doorheen la paz. Dus: onze eerste dag in La Paz hebben we ons als een echte tourist gedragen en gingen we mee met de wandel tour. We gingen langs een aantal markten en voornamelijk de witches Market is hier het interessantst. Ondanks dat dit de toeristische versie is zie je hier toch al allerlei soorten snoep (die gemaakt zijn van suiker en lijm, niet om op te eten dus) die dienen als offer, poeders om iemand sterk of zelfs verliefd te maken. Maar wat het meest in het oog springt zijn de opgedroogde lama baby's en foetussen. Geen nood, ze zijn niet vermoord, ze stierven allemaal een natuurlijke dood. Maar, waarom deze verkopen? In Bolivië gelooft men dat als je een huisje wilt bouwen of een bedrijf wilt beginnen je best in de fundering een lama baby of foetus kan offeren. Hoe groter het gebouw, hoe groter de lama voor pacha mama (moeder aarde). Nu dat is niet het enige, en wie nu een grote cultuur choque wilt: blijf lezen!
Wanneer je een groot gebouw bv een toren of flatgebouw wilt plaatsen worden er soms mensen geofferd. Het zijn daklozen zonder familie of vrienden, ze worden uitgenodigd om te feesten, drinken en eten en wanneer ze dronken genoeg zijn worden ze samen met snoep, baby lama's etc in een gat in de fundering gestoken en dan gooien ze de eerste laag beton erover. Jep... wanneer hij nog leeft, anders zou het niet werken. Ik hoor jullie al denken: "is dit legaal"? Uiteraard niet, het is absoluut illegaal en sommige mensen geloven niet dat deze offers gedaan worden. Maar wanneer ze hier grotere gebouwen afbreken worden resten van mensen gevonden met die van baby lama's. Dus niet zomaar een urban legend.
We leerden uiteraard niet alleen choquerende dingen tijdens deze tour maar ook over hoe de Spanjaarden het katholieke geloof hier probeerden op te dringen en over het leven van de typische "cholita's". Na deze wandel tour zijn wij nog voor souveniertjes gaan shoppen en keken we (Dries dus) naar de voetbal.
De volgende dag gingen we met de teleferico de stad in. La Paz heeft verschillende kabelbanen doorheen de stad en er komen er nog 6 bij. Wij namen de gele helemaal tot aan de top en weer terug. Een ticket kost slechts 3 bolivianos dus zo'n 40 cent. Dus gingen we niet met 1 maar met 2 kabelbanen. Helaas was de tweede onder constructie dus we stonden al na 1 station weer op de grond en wandelde tot aan restaurant mirasol voor een lunch. Na de lunch gingen we weer mee op tour (echte toeristen wij). En gingen we doormidden van de lokale busjes naar het kerkhof, de zwarte markt en de echte witch market. Nog even snel, op de zwarte markt doen ze alles om je af te leiden en zo je tas te kunnen stelen, zo gooien ze hier bijvoorbeeld met hun baby's. Ik ben nog nooit zo bang geweest van baby's, maar gelukkig heb ik er geen zien vliegen. Ohja onze gids raadde ons trouwens aan ze niet op te vangen. Hier hadden we ook de kans om in coca blaadjes onze toekomst te bevragen.
Zoals sommige van jullie weten is er mij al een aantal keer "voorspeld" dat ik 4 kinderen zou krijgen: 2 jongens en 2 meisjes. Dus Dries overtuigde me om het nog eens te vragen. Hoeveel het er zijn en welk geslacht, was het dan weer hetzelfde dan hadden ze dus 3 keer gelijk! Onze gids had eerst fout vertaald, waardoor het inderdaad leek alsof het er weer 4 waren. Gelukkig was dat niet het geval en zijn het er 2, 1 jongen en na 3 jaar een meisje. We zullen zien wat daarvan komt en wie er gelijk heeft!
Maar toen kwam het leukste van de dag, Cholita wrestling!!
Cholita wrestling is een mengeling tussen WWE en lucha Libre. Voor zij die niet weten wat cholita's zijn, Google even een foto! Dries en ik lachten ons kapot met hoe gespeeld het allemaal is maar de lucha Libre zelf is echt wel cool.
Na deze geweldig leuke avond kropen we weer vroeg ons bed in om er de volgende dag om 5:30 weer uit te zijn. Dan gingen we via Bolivia hop weer naar Copacabana waar we de isla del sol tour deden. Hier ga je met een bootje naar het eiland en wandel je langs de Inca trappen. Isla del sol wordt gezien als de geboorte plaats van de inca's, toch hebben Dries en ik onze twijfels over 1 eiland met 1 Inca tempel als geboorteplaats van zo'n machtig volk.
Hierna gingen we ook weer de grens over en nu zitten we al een paar uur op de bus richting Puno en Cuzco.
Uiteraard vergeet ik altijd weer een hele boel dingen die ik jullie wil vertellen dus hier nog even een kleine lijst met random dingen.
- In Peru drinken ze Inca kola. Dit is frisdrank dat smaakt naar kauwgom. Niet de munt smaak maar de echte fruitige kinder kauwgom. Wie graag een slokje wilt, ik neem een flesje mee naar België!
- We zien hier regelmatig kevertjes rijden, de ene wat roestiger dan de andere.
- We zien hier ook vaak bordjes van delirium bier
- Ze verkopen hier overal coca blaadjes. deze helpen blijkbaar tegen alles. Onze gids in de colca canyon at echt niks anders dan alleen coca blaadjes. En ja hoor, van coca blaadjes wordt cocaïne gemaakt. Maar als je er een 100 tal van eet heb je maar 0,000000036 gram cocaïne in je bloed. Dus je kan ze gewoon zonder zorgen mee in je thee steken.
Zo ... dat was het weer denk ik.
Tot de volgende!