Paracas + Huacachina, Peru dag 4 en 5

29 april 2018 - Huacachina, Peru

Hola!
We hebben niet gezeverd, we zijn effectief aan het bijbenen met de log's!
Dag 4 van onze reis stonden we om  5:30 op om onze bnb te verlaten en vertrokken we richting parc Kennedy waar we op de peruhop bus stapten. Peruhop is een busmaatschappij hier waarbij je een  route kan boeken en je de mogelijkheid geeft om zo lang te blijven als je wilt.
Vanuit Lima gingen we met de bus naar Paracas en onderweg stopten we nog even voor ontbijt.
Paracas is letterlijk 3 straten groot en ligt naast de zee, het is een klein maar gezellig vissersdorpje.
Dankzij peruhop konden we heel goedkoop (20 euro voor 2 personen) in een 3 sterrenhotel overnachten. Omdat we in de namiddag aankwamen wandelde we eerst nog door paracas heen en gingen dan lekker chillen aan het zwembad.
Die avond aten we in paracas restaurant dat een uitzicht heeft over de zee en de eilanden verderop. Hier at ik voor het eerst ceviche en lomo saltado, 2 populaire gerechten hier in Peru!
De volgende dag begon pas alle pret! Met de hele groep gingen we met de boot richting ballestas island. Niet ver van de kust zagen we een kleine groep wilde dolfijnen die langs de boten zwommen, het is zeer zeldzaam om ze te zien mits ze continue doorreizen.
Onze eerste stop was aan een eiland waarop je een oud geoglief kan zien (candelabra), zijn betekenis blijft een mysterie. Wat we wel weten is dat het al 100'en jaren aanwezig is, dit door de droogte en de weinige regenval (de gids had het over 0,3 mm 2 à 3 keer op het jaar). Het is 150 meter hoog en 50 meter breed, persoonlijk vinden wij dat het eruit ziet als een cactus of 3 stokken...
We vervolgden onze boottocht en ik vervloekte het feit dat ik geen regenjas aanhad. Aan onze kant van de boot (en ook enkel achteraan) kwamen continue kletsen van water de boot in gevlogen. Lekker toch? Ik heb een paar goede slokken zout binnen gekregen en Dries zat lekker verscholen achter mij.
De ballestas islands zelf zijn erg indrukwekkend een heel eiland vol vogels en de golven die tegen de wanden van het eiland aanklotsten. We zagen verschillende zeeleeuwen van dichtbij en zelfs 3 pinguïns die door het ijskoude water hier toch kunnen overleven. Moesten jullie ooit naar Peru gaan is dit zeker een aanrader!
Eens terug aan wal keerde we met de bus richting het national reserve van Paracas, hier vind je voornamelijk uitgestrekte vlakten van zand. Echter onder dat zand zitten verschillende mineralen die het zand een rood bruine kleur geven. Meer valt er eigenlijk niet te vertellen... gewoon veel zand, en er zou nog meer komen!
We vervolgden onze weg richting Huacachina, een oase middenin de woestijn. Nu ja middenin, half, ica ligt er op een halfuur rijden van. Maar langs de andere kant van de oase: alleen maar zand.
Ook dit is weer geen groot stadje maar is zeer indrukwekkend. Een meer en daar rondom rond overal torenhoge duinen.
In de namiddag deden we de sandbuggy and board tour. We zaten met de jongste van de groep samen in de buggy met zonder twijfel de gekste chauffeur ooit. Dries en ik vlogen echt letterlijk van de ene naar de andere kant, zeker wanneer hij probeerde te driften in het zand. Vanuit de buggy had je wel een prachtig uitzicht op de duinen en de oasis. Het sandboarden deed ik maar gewoon al liggend op men board, rechtstreeks van de steile duinen af. Ontzettend eng maar leuk, en uiteraard heb ik hier ook een hoop zand gegeten. Vanop het dak van de buggy keken we naar de zonsondergang om dan weer naar ons hotel terug te keren. Stel je even voor: zand op plaatsen waar het niet moet zitten, overal jeuk, buiten ijskoud en gigantische honger na zo'n drukke dag... en dan: zit je buitengesloten omdat het slot is vastgeschroefd en niemand het openkrijgt.
"10 minutos" ja hoor! 45 minutos, gelukkig weten we al dat alles hier altijd een half uur langer duurt dan gezegd. Ons hotel heette Casa (huis) de arena (zand), ook dat ik redelijk letterlijk want onze kamer hing vol ondanks het uitbundige uitschudden van schoenen en kledij :).
We sloten de avond af met een etentje en gingen nog wat pintjes drinken in Huacafuckingchina met de groep van het boarden.
Voila! Dat was al weer een uitbundige log over dag 4 en 5!
Tot snel!

1. Gunter:
    29 april 2018
    Leuk om te lezen. Hier kunnen wij van dromen.
  2. Leon:
    30 april 2018
    Hebben jullie eigenlijk pisac en de koningsvallei op het programma staan? Vlgns mij een dagtrip vanuit cuzco?