Dag 8: Sigiriya

8 juli 2014

Goeieavond! of voor jullie middag.
Vandaag stond er een zware dag op het programma, we stonden om 5:00 op en vertrokken naar de lion rock, een zeer zware klim en omdat ik ziek was en mama last heeft van haar knie was dat dus niet te doen. Romy en Leon zijn wel geweest maar al bij al kan ik jullie toch info geven, yeuy!
De lion rock ligt ik het stadje sigiriya, hier werd op de top van een rode monoliete steen een paleis gebouwd.
De koning Kassayapa doodde zijn vader en verjoeg zijn broer, daarna kwam hij in Sigiriya schuilen. Hij bouwde het paleis en tal van tempels. Na 18 jaar kwam zijn verbannen broer hem met een leger halen en werd het paleis aan monniken geschonken die het uiteindelijk verlieten waardoor de jungle alles in palmde. Aan het begin van de rots zijn 2 leeuwenpoten gehouwen ende rots wordt gezien als een 8ste wereldwonder.

Hierna (Toen gingen wij wel mee) gingen we met de olifant rijden, erg leuk natuurlijk. De olifant loopt dagelijks rondjes met toeristen en mag 3 keer op de dag en snachts terug naar de jungle. ( ja ik was ook verbaasd dat deze daadwerkelijk nog terugkomen). De naam van onze olifant was Banda en het was een vrouwtje van 30 jaar oud (ze worden ong 60) We zaten met zen 4'en op een bankje op haar rug en we hadden nog snel even bananen voor haar gekocht. Iedere keer ze het zakje hoorde ritselen deed ze haar slurf omhoog om de banaan te pakken. Na een tijdje mochten we achter haar oren gaan zitten, in haar nek dus. Dat is echt super, je voelt je net een koning of zo haha. enige nadeel, olifantenhaar steekt als naalden in je huid.
Hierna deden we een kleine ossentocht om dan met een bootje naar een mini dorpje te gaan waar we traditionele lunch kregen. Heel lekker en gek om te zien hoe ze zo primitief toch zo veel en lekker kunnen koken. en met primitef bedoel ik ook echt primitief een uit klei gemaakt fornuis met potten ook uit klei. Dan gingen we terug met de tuc tuc (ofcourse die hadden we nog niet gehad deze vakantie).
Met de bus zijn we doorgereden naar Dambulla, hier zijn in de grotten allerlei Boeddha's het zijn er zo'n 150. Overal in de grotten zitten tal van fresco's uit de 18de eeuw.

Op de weg naar het hotel in Kandy bezochten we nog even een specerijen tuin, een zeer goede engelssprekende gids, die ons erg goed uitleg gaf over alle specerijen en welke aandoeningen ze verhelpen of gewoon waar ze goed voor zijn.
Vb: rugpijn, astma, cholesterol, wittere tanden,migraine etc.
Natuurlijk zijn we naar huis gegaan met een zak vol van deze flesjes met olie's en cremes. Het proberen waard, als het werkt bestel ik het zeker weer. Want ja je kan het bestellen en ik heb de lijst! dus zet even een reactie als je graag een lijst wilt met dingen die ze verkopen.

Dacht ik eindelijk het einde van deze blog te schrijven zag mama een hindoeistische tempel waar we toch even zijn binnengegaan en een blessing kregen --> zie foto's. maar nu genieten van de avond. doei!
Groetjes!