Dag 7: Polonnaruwa

8 juli 2014

Dag 7:
Goeieavond!
Vandaag gingen we naar Polonnaruva de oude hoofdstad, deze beeindigde het gouden tijdperk van de eerste hoofdstad: Anuradhapura. Nadien werd ze vergeten en door de jungle overwoekerd. De koning die zich hier vestigde was Vijaya Bahu 1 de stad kwam pas echt in bloei bij zijn opvolgers. Er is indische kunst en singalese stijl gecombineert in al de gebouwen. Hierna bezochten we Kalu Gal Vihara dit was het mooiste deel van heel Polonnaruwa, er staan 4 boeddha beelden die uit een granieten wand zijn gehouwen. Het staat bekend als heiligdom van de rots, de 4 boeddha staan telkens voor een andere positie binnen het boedhisme. 1 van de boeddha's was een liggende boeddha die 15 meter lang is. Hij ligt op zijn zij en stelt de dood voor. Wanneer je een boeddha beeld op zijn zij ziet liggen moet je maar eens goed kijken naar zijn tenen. Wanneer de grote tenen evenwijdig staan slaapt ie, staan ze niet evenwijdig dan is hij dood.
Het beeld heeft 2 gaten in zijn dij door kogels. Het verhaal hierrond is dat er in de 19de eeuw een Brit op het beeld schoot en vluchtte toen de jungle in, daar botste hij op een olifant die hem met een trap van zijn poot vermorzelde. Als jullie nu nog niet geloven in karma ...
Hierna gingen we lunchen waarbij we een film te zien kregen over apen ( dit omdat zij apen onderzochten) Na de lunch lekker naar het zwembad geweest want morgen moeten we vroeg op. 05:00 gaat de wekker.