Tanzania & Zanzibar: Dag 10

17 juli 2016 - Ngorongoro Crater, Tanzania

Good morning! Jambo!
Vandaag is de dag van de Ngororgoro krater, en ik keek er stiekem toch naar uit! We vertrokken alweer wat vroeger en kwamen rond 8 uur aan de gate van het park waar Nasorro weer een tijd moest aanschuiven voor onze parktoelating (het tijdperk van vooraf en internetreservering gaat hier nog lang duren). Er stonden zeker 25 jeeps en 3 bussen te wachten op hun toelating waardoor het toch n uurtje duurde voor Nasorro weer aan de jeep verscheen, gelukkig hadden we onze benen al weer even kunnen strekken. Het probleem hier is ook dat iedereen die naar serengeti wil ook eerst hier langs de gate moet vooraleer ze (3 uur later) aan de gate van serengeti aankomen.
Even wat info over de krater:
* ze is zo'n 19 km breed en heeft een oppervlakte van 264 vierkante meter.
* De "muren" van de krater zijn 400 tot 610 meter hoog. Ngorogoro crater.
* In de krater leven zo'n 25000 beesten, wat erg veel is voor deze oppervlakte. Je weet soms niet waar eerst te kijken
* Entree van het park koste een aantal jaar geleden 200 dollar, nu betaal je 375 dollar incl de 17 procent verhoging die de nieuwe president er aan toevoegde dit jaar
* Weetje van mezelf: het is hier koud... Weeral
De weg naar de bodem van de krater bestaan uit weggetjes naar beneden van rood zand dat weer overal lekker tussen kruipt (mijn sinds januari nieuwe reisrugzak ziet zwart en stoffig). Het is een heel gehobbel maar al het groene rondom me interesseert me al net iets meer dan de droge vlaktes van seregeti.
Een uurtje na de 1ste gate kwamen we aan de 2de gate en van hieruit daalde we de krater in. Ik de krater was het koud maar wel zonnig en zag je de volken als een soort golf over de rand van de krater hangen, echt zeer mooi en zo bleven ze nog de hele dag.
Bij het binnen rijden passeerde we een jakhals die je goed kon zien door het lage gras en verderop een groep met gnoe's en zebra's naast een boom waar een aasgier een nest had gebouwd.
We daalden verder af en kwamen vlaktes tegen waar je alleen maar zebra's en gnoe's tegen kwam, overal in het park stonden ze met honderden bij elkaar.
Aan een groener stuk lagen 3 leeuwen op hun gemakje te slapen bij een riviertje waar ook een nijlpaard of 4 lag. Deze leeuwen waren trouwens veel witter van kleur dan de leeuwen die we tot nu toe al hebben gezien.

In ngororgoro is de kans het grootste dat je een neushoorn zal zien, er leven er hier maar 32 dus het is al zeldzaam moest je er eentje zien maar je hebt hier wel het meeste kans. Na een aantal bergen op te rijden en met de verrekijker maar te zoeken en zoeken vonden we er toch 2 die je (uiteraard) vanop afstand (heel ver dus) met de verrekijker kon zien. Dit betekend dus dat wij onze Big Five gezien hebben en dat is de accomplishment van de vakantie!
Lunchen deden we aan het moerassige gedeelte van het park aan een meertje waar ook weer wat nijlpaarden in zaten en reden toen verder naar het grote zoutwatermeer waar je zo ver je kon kijken roze flamingo's zag.
Een olifant zijn we helaas maar 1 keer tegengekomen en giraffen zijn hier niet te vinden.
We hebben ook nog even een groep van 9 hyena's gevolgd maar ze konden maar geen zwakke gnoe kiezen en liepen vervolgens verder.
In het park heb je ook nog een soort "bos" waar we een boel felgekleurde vogels zagen.
Die zijn we trouwens heel de vakantie tegengekomen maar ik vond het eigenlijk niet de moeite te vertellen vermits ik niks ken van vogels... Dus zal ik maar even een kleine beschrijving van de vogel doen misschien (i doubt it) weten jullie mij wel te vertellen wat voor soort ik eigenlijk gezien heb.
Nummer 1: een babyblauw gekleurde vogel met wit (lijkt op een Pokemon)
Nummer 2: een donkerblauwe vogel, het mooie opvallende donkerblauw met geel/bruinachtig
Nummer 3: oeh oeh! Deze ken ik! Een kraanvogel
Nummer 4: Een bruin met geel gevlekte vogel
Nummer 5: een kingfisher, of heb ik deze al beschreven
Nummer 6: alle roofdieren die ik al genoemd heb want deze vind ik dan ook als enigste interessant.
Back to the park: hierna reden we weer naar ons hotel, nam ik een lekkere warme douche en ging optijd slapen.