Tanzania & Zanzibar: Dag 8 en 9

15 juli 2016 - Serengeti National Park, Tanzania

Dag 8 en dag 3 in serengeti! Hier voeg ik ook even last minute de dag erna bij want die was niet zeer spectaculair.
Deze morgen liep de wekker om 05:40 en ik was niet in staat tot opstaan. We gingen ontbijten en alles was pikke donker, afgelopen nacht was ik ook weer wakker geworden van allerlei beesten die aan onze tent kwamen frullen.
Om 06:30 vertrokken we weer van het kamp en gingen we verder rijden dan dat we voorgaande dagen al gedaan hadden. Vanuit de jeep hadden we een prachtig zicht van de zonsopgang. Ik zou er 100 foto's van kunnen nemen maar ze zal op foto nooit zijn wat we met eigen ogen zagen, het landschap vulde zich met een prachtige rood en oranje gloed.
Omdat het nog zo vroeg was zagen we al snel een groep hyena's die ons blijkbaar zeer interessant vonden want toen we stopte stond 1 vlak voor de auto ons aan te kijken. Hij keel een beetje als een hond die zielig naar je kijkt wanneer je iets lekkers eet, hij hield zelf zijn hoofdje schuin. Terwijl 1 onze harten aan het veroveren was met zijn zielige blik kroop de andere onder de auto voor de warmte en nog een andere probeerde in onze banden te bijten. Dat was natuurlijk snel gedaan maar de hyena's liepen even met ons mee. Toen we weer stopte om de zonsopgang te fotograferen zaten de hyena's in het hoge gras en met de zonsopgang op de achtergrond leverde dat dan prachtige foto's op.
Heb ik trouwens al vermeld dat we ook pumba tegen kwamen? Nu ja niet 1 maar vele...
Vandaag reden we eigenlijk speciaal zo ver om naar de nijlpaarden te gaan kijken. Dat was zeker en vast de moeite want de rivier zat vol met nijlpaarden, ze lagen allemaal tegen elkaar en als het wat te warm werd sputterde ze met hun staart(je) weer wat water over hun rug. Er waren een heleboel jonkies maar 1 was toch zeer klein want die zag nog helemaal grijs en lag dichtbij de moeder in het water.
Af en toe was er wat ruzie tussen een paar wat ook weer super mooie beelden gaf, ze maken trouwens ook een geluid dat lijkt alsof ze lachen en als 1tje begint doet de rest spontaan mee. Normaal gezien zouden we hier ook krokodillen zien maar dat was niet het geval, althans er was er 1tje en die lag erg ver weg.
Hierna reden we nog naar een andere hippo pool waar we gelukkig even onze benen konden strekken en een plaspauze hadden (belangrijk als je 5 uur aan 1 stuk aan het rijden bent).
Van hieruit reden we weer rond zonder enig vastgelegd plan en kwamen we dankzij de enthousiaste mensen op de radio (geen muziek radio, maar de radio waarover we communiceren) een luipaard tegen die in de boom lag te slapen en naast hem nog een prooi de boom had ingesleept. De gingen die middag terug naar het kamp voor een warm middagmaal en hadden toen even vrij. Normaal gezien zouden we in de namiddag nog 2 uurtjes gaan rijden maar Leon voelde zich niet goed dus besloten we maar in het kamp te blijven waar we vanuit onze tent eigenlijk evengoed de zebra's en giraffen zagen.
Toen ik naar het kampvuur ging s'avonds had mama blijkbaar al met 1 van de jongens bekokstooft dat we zouden trouwen (no way José). En waren we met 2 Amerikaanse vrouwen aan het praten over wat zij allemaal al hadden gezien en verhalen over het park die ze gehoord hadden (hier binnenkort meer over).
Aan tafel werd het eten opgedient en de jongeman die met me wou "trouwen" grapte toen nog een keer dat hij binnen 5 jaar met me zou trouwen want ik moest nog groeien... Ik zeg natuurlijk dat ik niet meer zal groeien en voor altijd 1 meten 66 zal blijven waarop hij zegt "no, i mean..." En met zijn handen een gebaar maakte in de breedte... Ik weet niet wat hij wilt maar ik denk er nog niet aan om ooit dikker te gaan worden hoor (althans toch niet expres).
De avond was voorbij en we kropen weer ons bed in want de volgende dag hadden we een lange rij dag voor de boeg.

Volgende ochtend hadden we ons laatste ontbijt in serengeti en namen we afscheid van het personeel.
Van hieruit vertrokken we weer richting de gate van het park waar we onderweg nog een leeuwin tegenkwamen met een klein jonkie en een cheeta die net iets gevangen had en samen met haar 2 Cubs lekker onder het bloed hingen van het ontbijtje (lief!).
Verder reden we dus richting de gate waar we gelukkig niet lang moesten wachten op toelating en reden zo nog een 3 tal uur voor we gingen lunchen. Hierna reden we nog een 2 tal uurtjes (deze 2 ritten gingen langs de ngorogoro krater) en kwamen we aan in ons hotel. Laat ik je even zeggen dat ik nog nooit zo blij was met een warme douche en een plek zonder stof en zand. Nu had ik ook graag willen zeggen en een warm bed maar de matras van men bed was nat en kou... Hier heb ik dan maar een hoop dekens over gelegd zodat ik toch goed kon slapen.
Zoals je ziet deze dag was niet echt de moeite om een aparte blog over te schrijven. Ik hoop dat jullie wat leesplezier hadden aan de andere blogs. Morgen is onze laatste safari en de dag erna vliegen we naar Zanzibar. Ik weet niet of ik daar veel zal bloggen vanwege het feit dat ik hoogstwaarschijnlijk ga crashen op het strand met een margarita in de hand :)