dag 5: Anuradhapura

6 juli 2014

Vandaag reden we van Jaffna naar Anuradhapura daar hadden we de middag vrij in het hotel omdat het overdag veel te warm is om echt dingen te bezoeken. Dit doen we nu s'avonds rond 5 uur wanneer het afkoelt.

Op een bepaald moment waren we gezellig aant het praten in het zwembad toen er 3 apen aan het zwembad kwamen zitten.2 volwassenen en 1 kleintje. ze waren zich aan het wassen met het zwembad water en dronken ervan. Echt lief om van zo dicht bij te bekijken.

Na onze middag aan het zwembad reden we de stad van Aniradhapura in en bezochten we een grot met een mooie pagoda en een mini museum waar stukken van de grot zijn bewaard. Het verhaal op de stenen uit de grot gaat over een van de oude koningen van sri lanka. Zijn zoon was verliefd op een vrouw van de laagste kaste en mocht dit niet van zijn vader. Nadien zijn het koppel in geheim getrouwd en gevlucht. De konin liet daarom in de rots een afbeelding van zijn zoon en de vrouw hakken.

Na deze archeologische site gingen we naar de boditree kijken. Dit is een boom waar een geente tak aan zit. Deze tak is afkomstig van de boom waaronder Boeddha het nirvana heeft bereikt. De dochter van (weeral) een oude koning uit Sri lanka  nam de tak mee van India naar Sri lanka en ente ze vast aan een andere boom, waarvoor haar vader een hele constructie met een kleine tempel liet bouwen om dit relikwie te eren. De tak wordt nu ondersteund door gouden pillaren om zo het zeer zware gewicht te dragen.

Wanneer we doorliepen naar de volgende plek zagen we allerlei mensen op de grond zitten en boven ons waren overal lichtjes aan het branden. Men bleef hier al slapen om de volgende dag het religieuze festival bij de tempel mee te maken. Vele mensen zwaaiden naar ons, kleine kindjes kwamen met ons praten en iedereen was naar ons aan  het lachen. Je voelt je hier wel een  toerist omdat men je aankijkt voor je haar en huidskleur maar men nodigt je uit om te komen zitten of komen onderweg een praatje met je maken.
Ik heb nog nooit zo'n vriendelijk volk gekend!

Het volgende gebouw dat we zagen was een pagoda van zo'n 150 meter hoog met vanboven een grote edelsteen.
De pagoda was bovenaan verlicht en beneden hing rondom de pagoda de vlag van het boedhisme en allemaal kleine lichtjes.

Binnenin de pagoda licht een handvol relikwie's van Boeddha bv: haar
De koning die dit gebouw liet bouwen lag op sterven toen de helft nog maar was gebouwd, hij wou de pagoda nog afgemaakt zien voor hij stierf. Daarop liet zijn broer de pagoda bovenaan afwerken met bamboe en witte doeken om toch een soort van eindresultaat te creeeren. Zijn broer (de koning) werd op zijn sterfbed naar de pagoda gedragen en van blijdschap stierf hij op het moment hij de pagoda zag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Véronique:
    8 juli 2014
    Hai there, super fijn om je blog te lezen... Het lijkt wel of ik een beetje mee op vakantie ben...;-) nog veel plezier en dikke kussen ginderxxx tante Nikki