Dag 6: Anuradhapura

6 juli 2014

Dag 6:
Ayoboan (welcome/hello)
Deze morgen bezochten we een archeologische site in een ander deel van Anuradhapura. Hier zagen we de ruines van de vergaderzaal en het bad van de koning. het bad wordt in het sinhalees Sihana Pokuna genoemd of bad van de leeuw. Het is een uitgehouwen beeld van een rechtopstaande leeuw die verbonden was met een watertank hoog in de bergen, zo kon het water uit de mond van de leeuw lopen als een soort douche of rechtstreeks een een bak als bad.

Nog een 100 tal treden omhoog kwamen we aan een groot plein waar we (uiteraard zonder schoenen) nog een paar bergen konden beklimmen. de eerste berg leidde ons tot Dagoba Mayusaya deze bestaat half uit wit cement en half uit witte bakstenen. Hij staat heel mooi want vanaf de berg van de pagoda ( of dagoba in het thais) had je een uitzicht over heel Anuradhapura.
Hierna beklommen we de 2de berg die eigenlijk enkel werd beklommen voor het uitzicht omdat deze groter in dan de berg van de pagoda. Beklimmen was hier niet doormiddel van trappen maar echt als beklimmen, op blote voeten heb je eigenlijk ongeloofelijk veel grip op de rotsen, en de zware klim naar boven was echt de moeite waard!
Hieraf had je weer een prachtig uitzicht + een heel goede kijk op de witte boeddha aan de overkant van de berg.
Toen we terug beneden aankwamen was er een familie die met ons op de foto wou. Allemaal jonge mensen en een ervan was en meisje dat 23 jaar oud was een jaar getrouwd en 5 maand zwanger. ze pakte me vast voor de foto en gaf me daarna een knuffel en verklaarde dat we vanaf dan vrienden waren. Dat is echt het mooie aan de mensen hier, je bent geen toerist maar meer een attractie ... Je komt iemand tegen ze begroeten je en lachen naar je, of doen gewoon een praatje met je. Een oudere vrouw die we trap opgeholpen hadden kwamen we nadien tegen bij de bussen en ze gaf ons 3 lotusbloemen  en natuurlijk ... zij wou ook met ons op de foto. Alsnog het hart van de mensen hier zit echt opde juiste plaats!

Na de site hadden we even wat tijd om te lunchen. Om daarna met een iets gammelere safari als de vorige een ander national park te bezoeken. Het Kadulla National Park ligt in Medirigirya en heeft erg veel vogels en damherten. We hadden maar een kleine kans om hier olifanten te zien maar ondanks deze kleine kans hebben we er toch 15 gezien! eerst een olifant alleen en dan een hele kudde. Op de terugweg naar de uitgang van het park stond er opeens een stier( mannelijke olifant) in het midden van de weg en liep richting ons. Op een bepaald moment stond hij nog maar 20 meter van de jeep en achteruit rijden kon niet, hij was met zijn oren aan het wapperen wat betekend dat hij het ofwel warm heeft, ofwel boos is. Onze chauffeur heeft dan gas gegeven en de olifant zo van de weg kunnen afjagen.
Als iemand dus ooit naar Sri Lanka wil, de 2 parken die wij nu gedaan hebben zijn echt het bekijken waard. voor het Kadulla park heb ik een adresje dus call me!
Hierna hebben we in het hotel naar de voetbal gekeken... Echt jammer, en niet om te lachen maar ik heb echt bijna gehuild. Maar! we hebben het super goed gedaan!
Slaapwel !