Dag 2: chilaw en het national park

2 juli 2014

Gisteren om half 10 zijn we vertrokken  naar het stadje chilaw, hier gingen we naar de vismarkt. Overal waar je kon kijken zag je vissen en garnalen en bij bijna iedere verkoper lagen ze op de grond. de mart ging door tot op het strand en zelfs daar in het zand  werden de vissen verkocht. soms lagen ze op doeken andere keren weer op iemands schoot. je kan daar gewoon je vis kopen en als je wil deze meteen in stukken laten hakken ( snijden doen ze daar dus niet) om daarna in een plastic zakje mee naar huis te nemen. Het heeft wel iets zo'n markt gezellig en vriendelijke mensen. Maar wij als toeristen zouden de vis zo niet moeten eten.
Garnalen en vissen waren niet de enige dieren die gevangen en verkocht werden. ook inktvissen en tonijnen, ik denk dat de grootste tonijn die we zagen ongeveer een halve meter lang was. Wat ook nog wel de moeite was, was de vrouw die een bijna volgroeide mantra verkocht. Een zeer groot dier en het was daarom wel leuk om deze eens van dichtbij te kunnen bekijken.

Na de vismarkt reden we een 2 tal uurtjes door naar het willpaththu national park waar we een 4 uur durende toch door de jungle maakte in een jeep. Een prachtig natuurpark en erg groot, een aanrader voor iedereen die ooit sri lanka wilt bezoeken. We zaten met zen allen in een jeep samen met onze reisleider Radja en een ranger die samen met de chauffeur uitleg gaf over het park en de dieren. Wanneer je dit park bezoekt heb je normaal maar een kleine kans op het zien van 1 van de big 5 ( de olifant, waterbuffel, luipaard, leeuw en een reushoorn). dit zijn de dieren die stroopers het meeste doden. in het park heb je 2 van deze 5, het luipaard en de olifant. Na een halfuur rijden hadden we wel al wat speciale vogelsoorten gezien en weken we even af van de weg, daar aan een klein meer zagen we het luipaard. Prachtig om zo in het wild te zien! Helaas werd deze weggejaagd toen een andere jeep aankwam. Onderweg hebben we noh heel wat andere dieren gezien zoals apen, herten, allerlei soorten vogels. Zelfs een krokodil! We hadden al geluk gehad en hoopten op de weg terug nog een olifant tegen te komen. vooraf hadden we van heel ver al olifanten gezien maar dat waren meer zwarte stippen aan de andere kant van het meer. De ranger en ik hadden al een olifant gezien bij het voorbij rijden en toen we snel terugreden was die al terug verdwenen. Gelukkig, hadden we vlak voor de uitgang van het park nog even onze ogen de bossen ingeslagen want daar kwamen we nog 3 olifanten tegen! Ze stonden daar wat te grazen waardoor we nog hele mooie foto's konden maken.
Het leuke aan dit park is dat alles zo natuurlijk mogelijk gehouden wordt. het park is niet afgebakend en de dieren moeten zelf aan hun voedsel raken

Na de dag in het park zijn we doorgereden naar het hotel waar we nog even lekker konden eten. Mooi hotel trouwens de badkamer was buiten en er stond een boom helemaal in het midden ervan. We wouden ook naar de voetbal kijken maar dit hotel had helaas geen kanalen waar ze voetbal lieten zien en streamen was niet mogelijk vanwege onze "locatie" ook de filmpjes van de goals nadien kon je niet bekijken vanwege de locatie. jammer dan maar we hebben die amerikanen toch lekker verslagen. whoop whoop België!!

Nog een paar leuke weetjes. langst de kant van de weg vindt je vaak bordjes met olifanten op. Dit omdat er op sommige plaatsten stuklen jungle zijn waar wilde olifanten leven. in het droge seizoen komen ze dan drinken uit de waterplassen aan de kant van de weg omdat die in de jungle droog komen te staan.

Oh en het nationale dier van Sri Lanka is de leeuw die ook staat afgebeeld op de vlag.

De scholen hier zijn gratis en op iedere school in sri lanka draagt met uniformen. deze zijn altijd wit. enkel de das niet, ook de kleur van de broek voor de jongens kan verschillen vn school tot school. jongens dragen een hemd met een proper geklede broek, meisjes dragen een geplooide rok met hemd en das.