Dag 3: Jaffna

3 juli 2014

Hoi!
Gisteren hadden we normaal gezien een vrije dag, maar omdat er toch weer van alles te vertellen valt schrijf ik het maar even neer. Vanuit ons vorige hotel reden we 5 uur tot ik Jaffna. Een stad in het noorden van Sri Lanka die sinds 2010 vrij is. Daarvoor was ze 30 jaar bezet door de tamul tijgers (deze bezette ook andere delen in het noorden van het land). de Tamul tijgers is een extremistische organisatie die de mensen hier vasthield en soms ook folterde. Ze waren heel goed met propaganda, wanneer ze een misdaad hadden gepleegd maakten ze nadien foto's en filmpjes wanneer het leger daar aankwam om zo de wereld in te sturen. Zo leek het voor het buitenland alsof dit de schuld was van het leger. De tamul tijgers ontvoerde regelmatig kinderen en als ze niet mee wouden werden de ouders vaak vermoord. Die kinderen gingen ze dan trainen als een soort van kindsoldaatjes. Wanneer ze binnenvielen bij gezinnen die geen kinderen hadden maar waar de vrouw bv zwanger was sneden ze haar buik open om de baby eruit te halen en zo het gezin te schaden.
sinds 2010 zijn ze dus bevrijd van de tamul tijgers en begint het noorden stil aan meer en meer verder te ontwikkelen. de hoofdwegen worden heraan gelegd, kinderen krijgen sinhalees, tamil en engels op school aangeleerd, etc.
Buiten de geschiedenis van het noorden die we uitgebreid verteld kregen zijn we s'avonds naar het dutch fort geweest. dit fort is gebouwd door de nederlanders in 1680. men is het fort nu aan het renoveren, het heeft veel te verduren gekregen. Zo is het tijdens de oorlog gebombardeerd geweest en nadien nog eens een deel verwoest door de tamul tijgers.
Nadien zijn we ook nog een hindoeistische tempel gaan bezoeken. Hier mogen vrouwen enkel binnen met hun lichaam volledig bedekt en mannen moeten hun bovenlichaam ontbloten. In het hindoeisme is de koe en de pauw het heilige dier.
de rest van de dag hadden we vrij dus meer kan ik jullie niet meer vertellen. straks nog een nieuw verhaal.
Heb nog een leuke dag allemaal !