India 2016: Dag 1/2: Delhi

19 januari 2016 - Delhi, India

Weer een nieuwe reis! Maar deze keer in India.
Opweg naar India verliep alles helaas niet even vlot, de dag ervoor bleek onze vlucht namelijk gecanceld te zijn, lekker dan. Wij naar shoestring gebeld en daar wisten ze van niks. Gelukkig kregen we nu wel een rechtstreekse vlucht naar Delhi in plaats van een overstap die 4 uur duurt.
Omdat ik dit jaar alleen geboekt heb had ik in Amsterdam al afgesproken met een meisje van de groep: Jillian. Na 2 uur was het duidelijk dat het al erg goed klikte tussen ons en de tijd op het vliegveld ging zo vliegensvlug voorbij. En dan plots, het eerste stressmomentje van de vakantie: ik had de verkeerde visum papieren afgedrukt, deze snel opgezocht en via iBooks op men telefoon kunnen openen waardoor ze er bij boarding geen probleem van maakten.
De vlucht zelf was zeer relaxt tot ik het laatste uurtje plots ziek werd met als gevolg dat ik tegen het einde van de avond toch even boven de pot heb gehangen (sorry for the details). Nadat we onze tassen hadden zagen we ook voor het eerst onze groepsgenoten die net zoals ons vooral zo snel mogelijk hun bed in wouden kruipen. We waren om 1 uur geland en tegen 2:30 waren we pas aan onze bus. Van die nachtelijke tocht doorheen Delhi heb ik helaas niet veel meegekregen want ik kon men ogen niet openhouden. Tegen 3:20 lag ik eindelijk in mijn bed en om 4 uur klopte mijn kamergenote aan die net was aangekomen. Hebben we nog even gezellig een praatje gemaakt en ons voorgesteld om dan effectief te gaan slapen want om 7 uur liep de wekker al weer af. Nu ja, we gingen om 7 uur "opstaan" dat werd al gauw 7:30 ... Fleur en ik zijn snoozers...
Na het ontbijt kregen we een briefing over de reis en wat we die dag zouden doen van onze reisbegeleider Ravi.
Vanuit ons hotel wandelde we naar de snelweg waar de bus op ons stond te wachten. Die wandeling was meteen een onderdompeling in de drukte van Delhi. Daar loop je als toerist tussen auto's , tuc tuc's, fietstaxi's en brommers die allemaal in theorie langs links moeten rijden... Vergeet dat maar hoor. Als je daar blind een straat oversteekt ben je misschien sneller aan de overkant dan wij die lopen en dan weer wat stappen terugdoen. Onderweg werden we achtervolgd door een groepje van kinderen die onder de vuiligheid en zand zaten en bedelden om geld.

Eenmaal op de bus vertelde Ravi dat er zo'n 17 miljoen mensen in Delhi wonen. Onze eerste stopplaats in Delhi was jamar majid, deze is gebouwd in 1650 en is de grootste moskee van India er kunnen namelijk 25000 mensen tegelijkertijd bidden. De moskee zelf bestond uit een grote binnen plaats waar je je kon wassen en voor je een groot gebouw met 3 marmeren koepels. Vanaf hier kregen we bijna continue de vraag om selfies te nemen met de lokale bevolking wat we uiteraard ook deden.
Na de moskee reden we door naar de mahatma ghandi memorial. Tussen de moskee en de memorial in reden we voorbij allerlei shops die auto onderdelen verkochten. Ben je je auto kwijt in India is de kans groot dat je hem in stukjes daar wel terug vind.
Raj Ghat of de memorial van Ghandi is de plek waar Ghandi op 31 januari 1948 gecremeerd werd. Nadien werden zijn Assen daar bewaard en een deel uitgestrooid in de Indische oceaan, de Himalaya, de Arabische zee en de Ganges. Na deze 2 plekken aten we lunch en sinds die dag ben ik officieel verslaafd aan garlic naan .
Volgende stop! Humayun's tombe. Deze tombe is gebouwd door de weduwe van humayun. De tombe ziet er Perzisch uit, dit komt omdat de weduwe 200 Perzische kunstenaars naar India liet overkomen speciaal voor de tombe. Het gebouw lijkt een soort mini taj mahal en is ook omgeven door tuinen met vijvers en kanalen. Het gebouw is eigenlijk ouder dan de taj mahal. Na deze site reden we even naar de Lotus tempel om een foto te maken, zie het als het opera gebouw van Australië maar dan in de vorm van een Lotus. We reden meteen door naar de sik tempel. Sikisme is een religie in India en herken je vaak aan de mannen met tulband. Basicly moet men zich aan 5 dingen houden: ze mogen hun haar niet knippen (vandaar de tulband bij de mannen), ze dragen een kammetje in het haar, dragen een kleine dolk, hebben een armband aan de rechter pols en dragen speciaal ondergoed.
Na deze tempel was het tijd voor een goede maaltijd dus gingen we met zen allen eten in de spicey bu nature... Wel spicey was het zeker.
Hierna optijd ons bed ingekropen want het was voor iedereen een korte nacht!

1. Nancy:
    27 januari 2016
    Echt leuk om te lezen en grappig geschreven.