Tanzania & Zanzibar dag 1&2

8 juli 2016 - Moshi, Tanzania

Hoi allemaal!
Dit keer blog ik vanuit Tanzania en Zanzibar, laatste keer in India heb ik men blog redelijk snel verwaarloost. Dat ga ik deze keer dus niet proberen doen. Ik ga waarschijnlijk bepaalde dagen 3 blogs in 1 keer plaatsen vanwege gebrek aan internet dus als je een paar dagen niks ziet, geen paniek ik leef nog!
Op 08/07 reden we om 15 uur vanuit Antwerpen naar Amsterdam. 2 uurtjes rijden maar deze gingen gelukkig snel voorbij. Bij aankomst liepen we naar onze bagage check in vermits we ons online al hadden ingecheckt voor de 1ste vlucht ( in Amsterdam heb je tegenwoordig eerst je vliegtickets nodig om dan je tas zelf in te checken). Nu bleek dat onze tassen niet meteen een label richting Tanzania konden krijgen. Een medewerker heeft onze tassen toch een label voor Tanzania kunnen geven maar nog geen instapkaart van Nairobi Kenia naar Tanzania. Verder liep het gelukkig vlot en om 19:30 begonnen we met boarden. Aan de balie riep iemand onze namen om en zij had ons onze 2de instapkaarten kunnen bezorgen. We vlogen met Kenia Airways (de pride of Africa blijkbaar). We zaten aan het einde van het eerste stukje economy class waardoor we tegen de muur zaten. Dit betekende dus dat ik mijn zetel zonder met iemand rekening te houden naar achteren kon zetten en voor het eerste echt kon slapen in het vliegtuig (Side note: van alle keren dat ik gevlogen heb is het me nog maar 1 keer gelukt te slapen in het vliegtuig). Maar neen! Mijn stoel kon niet naar achteren... Dus: geen slaap voor Yana. Ik heb net een klein uurtje kunnen slapen voor we gingen landen. Na aankomst in Kenia hadden we 2 uur tijd voor onze overstap, die ontzettend traag vooruitging, zeker als je met moeite je ogen open kan houden. Om 7:30 stapten we de bus op richting ons volgende vliegtuig. Dat was een turboprop, een mini proppelervliegtuigje waarmee we om 8:00 uur zouden opstijgen richting Tanzania. Maar dat was helaas niet het geval want we werden uit het vliegtuig gezet wegens technische problemen. Met andere woorden, spullen weer nemen, bus op, weer door security, weer tickets laten nakijken en wachten. Naar een uur konden we dan toch de bus weer op. We stegen op rond 10:10 en hadden slechts een 50 minuten durende vlucht. Ter compensatie is de piloot over de summit van de Kilimanjaro gevlogen. Zowel vanuit de lucht als vanop het vaste land is de Kilimanjaro echt adembenemend! Bij aankomst stonden 2 artsen ons op te wachten om onze gele boekjes na te kijken (in deze gele boekjes staat welke injecties je hebt gehad, vnl die van gele koorts is erg belangrijk). We vulden ons visum in, pikte onze tassen op en liepen naar buiten waar we kennis maakten met Theo. Hij zou ons enkel vandaag rondrijden. We reden een uurtje richting onze lodge bij Moshi. Deze wordt uitgebaat door een aantal vrouwen die naast de lodge nog lesgeven in een meisjesschool. Bij de meeste plaatsen waar we overnachten helpen we de lokale bevolking omdat zij zo waterputten kunnen boren, etc.
We aten hier een stevige lunch en gingen daarna met Theo naar moshi waar hij ons rond leidde. In moshi was niet erg veel te zien, het was voornamelijk marktjes met groenten en fruit. Wat wel opviel waren de slippers gemaakt uit autobanden die overal verkocht werden.
Die avond aten we nog wat soep en kropen we redelijk snel ons bed in, dat had ik echt nodig na 24 uur wakker te zijn!
Nog een aantal weetjes:
Tanzania is een Britse kolonie geweest, daarom zal je hier ook iedereen links zien rijden.
Men spreekt hier Swahili.
Hakuna matata is Swahili.
Tanzaniet is een blauwe edelsteen die uit de bergen van Tanzania komt.
De naam Tanzania is samengesteld vanuit tanzinie en Zanzibar.
Dit was volgens mij een van men langste blogs ooit! Heb je een vraag of opmerking laat het me dan zeker weten!