Tanzania & Zanzibar dag 3

10 juli 2016

Onze eerste dag met activiteiten start vandaag! Vanmorgen maakte we kennis met Nasorro, hij zal ons rondleiden in Tanzania en met ons alle parken in gaan. Bij deze vertrokken we (met onze Toyota landcruiser want volgens de mensen hier gaan deze niet kapot) richting olpopongi. De rit duurde zo'n twee uur en Nasorro had ons verteld dat we onderweg misschien giraffen of zebra's zouden tegenkomen. Deze twee zagen we helaas niet, maar wel 7 olifanten. Ze stonden vrij ver maar toch de moeite om even te blijven staan!

In olpopongi bleven we slapen bij de Masaai. In Tanzania heb je nog zo'n 200 "tribe's" en in die tribe's leven de Masaai. Doorheen de eeuw emigreerde ze vanuit Egypte het continent af tot ze zich vestigde in Kenia en Tanzania. Het dorp waar we vandaag logeerde is slechts een dorp dat gemaakt is om toeristen te ontvangen vermits de masaai zelf liever geen vreemden in hun buma (dorp) laten logeren. Vanwege deze buma krijgen de masaai extra inkomsten waarmee ze koeien kopen en zoals ik vorige blog al vermelde waterputten mee boren. Bij aankomst werden we verwelkomt via een welkomstdans. Laat me al even vermelden dat iedere dans die gedaan werd doorheen deze dag me echt Akward deed voelen, want daar sta je dan terwijl zij zeker een halfuur aan het zingen, dansen en lachen zijn.
Na de welkomstdans gingen we het dorp binnen en werd er nog een dans gedaan, maar deze keer sprongen de masaai om ter hoogst, deze dans doet men wanneer men erg blij is.
De buma bestaat uit 2 cirkels waarbij de buitenste cirkel de buma afsluit van dieren, etc. De binnenste cirkel beschermt al het vee. Beide cirkels zijn gemaakt van de "wait-a-bit acasia"( krijgt zijn naam omdat hij doorns heeft en je er aan kan blijven vasthaken en dan even terug moet wandelen om vrij te komen) dieren wijken hier meteen van. Tussen de 2 cirkels staan de hutten gemaakt uit takken, Assen, koeienmest, klei van termietenheuvels en water. Ook wij sliepen die nacht in 1 van deze hutjes op takken en koeienhuiden.
Na een rondleiding in het dorp gingen we naar het museum (huisje ingericht tot museum) hier vertelde 1 van de masaai ons de geschiedenis van zijn volk maar ook alle gebruiken, klederdracht en eetgewoontes.
Hierna aten we lunch en gingen we thee drinken bij oma (Koko in maa-taal). Deze stelde ons een heleboel vragen en wij haar ook, alles werd vertaald door Freddy. Oma is 93 jaar oud, heeft 16 kinderen, is de vroedvrouw en ook de "oudere" en heeft bijgevolg het meeste voor het zeggen. Vele kinderen krijgen is bij de masaai erg belangrijk omdat het een teken is van geluk.Oma wist me te vragen hoe oud ik was en of ik getrouwd was, op mijn antwoord kon ze alleen maar ai ai ai ai terugzeggen.
Er zijn ontzettend veel dingen die we gevraagd hebben in verband met wat als je geen kinderen kan krijgen enzovoort. Dus moest je iets willen weten geloof me ik kan het echt beantwoorden.
Om toch al een paar dingen te verduidelijken en uit te leggen: masaai mannen mogen meerdere vrouwen trouwen zolang ze hen kunnen kopen, dit betekend dus een prijs tot 40 koeien. Geen koeien is dus geen extra/geen vrouw. De masaai mogen niet scheiden en een vrouw mag nooit opnieuw trouwen. Indien de man van een vrouw overlijdt zorgt een mannelijk familielid van de man voor de vrouw en krijgen ook zij samen nog kinderen.
Je bent hier pas man/vrouw als je besneden bent, maar men begint stilaan tegen de besnijdenis van vrouwen in te gaan.
Als je als vrouw geen kinderen kan krijgen krijg je het kind van een ander, kan je man geen kinderen krijgen kruip je even met een ander in bed, simpel toch.
Vrouwen trouwen hier als ze 14 à 15 zijn, meisjes dus...
Wie je trouwt kies je trouwens niet zelf, je ouders boeken je. Toen we een van de jongens vroegen of hij als getrouwd was zei hij dat hij geboekt was, bijgevolg vragen wij hoe oud ze is en hij kon alleen maar met zijn hand aanduiden hoe groot ze was haha.
En zo kan ik blijven verdergaan.

Na ons gezellig praatje met oma was het tijd voor een wandeling door de Bush om bij te leren over de planten die zij gebrujiken voor ziektes, algemeen welzijn etc. Zo heb ik dus mijn eigen masaai tandenborstel gemaakt. Na deze wandeling hadden we even wat tijd voor ons zelf om op te frissen en wat later gingen we bbq'en en hadden we een klein kampvuurtje.

Het is hier trouwens echt koud, er zijn weinig momenten dat ik zonder trui rondloop en heb echt spijt dat ik er ondanks afraden van andere geen extra heb meegenomen.

Lala salama !