Tanzania & Zanzibar dag 5

12 juli 2016

Vandaag vertrokken we vanuit onze lodge bij Tarangire national park naar Lake manyara national park. Dit park ligt zoals de naam je al verteld rond het manyara meer dat tijdens het drooge seizoen aanzienlijk kleiner wordt. Het park ligt op 2 aardplaten waarvan de ene  een natuurlijke omheining vormt voor het park en op de andere ligt het meer. Er ligt rond geen enkel park een omheining trouwens, daarom kan het wel eens voorkomen dat olifanten, giraffen, leeuwen en hyena's vlak bij dorpen verschijnen.
Het is een van de kleinste parken in Tanzania en heeft een vegetatie die varieert van savanne tot prachtig groene bebossing, in totaal zijn er zo'n 11 verschillende ecosystemen.
Nou dat was al weer wat meer wetenschappelijk maar het zijn wel dingen die fijn zijn te weten als je de parken ooit mocht bezoeken.
Het park is bekend om de in bomen klimmende leeuwen. In de jaren 60 is ongeveer 90% van de leeuwen populatie in Lake manyara en serengeti gestorven vanwege een bijtende vlieg. Daarom klimmen de leeuwen de bomen in, omdat ze geloven daar veilig te zijn van de vlieg. Ik heb zelf al zeker 15 beten gehad van deze f****** vlieg, sommige van hun dragen de slaapziekte met hen mee dus als je gestoken bent heb je (een zeer zeer) kleine kans op die ziekte. Ze lijken wat op een daas maar meer vliegachtig, klinkt stom... I know.
Laat ik ook maar al zeggen dat we geen leeuw hebben gezien deze dag... Nergens, erg jammer maar volgende dagen komen we er vast en zeker nog wel tegen.
Als je het park binnen rijdt zie je niks anders dan bomen en bossen, al snel kwamen we olifanten tegen die de weg overstaken, hier reden we langzaam naar toe maar ze schoten al weer snel de bossen in.
Verder kwamen we overal bavianen tegen, geloof me je kan ze niet missen. Toen we aan het meer zelf reden zagen we de gnoe's van het water drinken en zagen tal van flamingo's, pelikanen en nog een ander soort vogel met een fel roze kleur.
Weg van het meer duurde het weer even voor we een aantal dieren (afgezien van de bavianen) tegenkwamen. Toen we terug wat dichter tegen het meer reden zagen we buffels ik het hoge gras liggen en verderop eental nijlpaarden waarvan je natuurlijk enkel de oortjes zag bewegen boven het water en een deel van hun kon zien. Ongeveer een km verder stopte we even en wandelde we over een stijger zodat we flamingo's van dichterbij konden bekijken, wat verderop was er een "hot spring" waar het grondwater naar boven kwam en super warm was.
Bij het verdergaan zagen we not wat bavianen en hadden een lunchstop, waar ik overigens weer gebeten werd door die verdomde vliegen...
Zoals jullie waarschijnlijk al zagen in mijn Facebook filmpje stonden we op een bepaald moment met de jeep achter een olifant die de weg versperde. De jeep langs de andere kant reed achteruit omdat ze het erg gevaarlijk vonden zo dicht bij de olifant te komen. Wij daarentegen bleven staan in de hoop dat de olifant terug de bossen zou in gaan maar dat was niet het geval want hij wandelde recht richting onze jeep en bleef er vlak naast staan, je kon hem als je je hand uitstak zo aanraken maar we waren allemaal muisstil om hem niet van streek te brengen. Toen liep hij naar de achterkant van de jeep (daar begon het facebookfilmpje) en hadden we schrik dat hij misschien zou gaan duwen tegen de jeep, hij wandelde naar de zijkant van de jeep en begon toen zijn oren wijd open te zetten, dit is het moment dat de olifant probeert te imponeren, als dit niet werkt valt men aan. Nasorro starte dan toch maar de jeep en we reden snel verder waar al een volgende groep olifanten in de bossen naast ons stond. Er zat zen baby bij de helaas een plastieken zakje had gevonden. Gelukkig at hij het niet op maar besloot ons een hele show te geven door met zijn slurf het zakje omhoog te gooien en het snel in het rond te draaien. Daarbij deed hij ook nog stapjes heen en weer, super lief om te zien. Tot mama erbij kwam, hij stopte meteen, maar moeder ging toen zelf verder haha.
Hierna reden we richting de uitgang van het park, en kwamen we onderweg nog giraffen tegen en een karkas van een gnoe dat er al een dag of 3 lag.

Ons tentenkamp deze avond lag op 1500 meter en steunt een weeshuis  wat verderop. Het is uitgebaat door Nederlanders en heeft echt een prachtig uitzicht op de bergen, het was ook echt heel mooi verblijf zelf met zeer lekker eten. Tijdens het eten sprong 1 van hun katten op mijn schoot, zonder ook maar 1 keer naar men bord te kijken ging ze liggen en bleef daar ook tot ik weer voor de openbaar ging zitten.
Tijdens ons verblijf in de tentenkampen worden we vanaf 18 uur trouwens van en naar onze tenten begeleid omdat er (zoals ik al zei) overal wilde dieren kunnen rondlopen.
Dit was het dan weer voor dag 5,
Tot morgen!