Tanzania & Zanzibar dag 7

14 juli 2016 - Serengeti National Park, Tanzania

Karibu (welkom),
Vandaag dag 2 in Serengeti, vannacht ben ik een aantal keren wakker geworden van hyena's die voorbij liepen en geluiden maakten, deze ochtend was het een olifant die luid toeterde. Al bij al had ik zeer goed geslapen en keek ik uit naar de dag. Het was weer een eindje rijdenn maar toen stonden we pal naast een leeuwin die op haar rots rustig aan het rondkijken was op zoek naar een prooi. We stonden er zo dicht bij dat mama weer schrik kreeg en ze liefst had dat ik zo stil mogelijk bleef staan en mijn raam meteen dicht deed haha. De leeuwin liep langs onze jeep het hoge gras in en we volgde haar langs het gras, verder liep een gazelle de weg over en het hoge gras in. Dat had onze leeuwin natuurlijk net gezien en toen ze aanviel was de gazelle net snel genoeg. Helaas: geen ontbijt ...
Ze ging nog even terug op haar rots zitten maar liep toen toch richting de open plek verderop, wij reden een eindje voorop en zagen toen dat ze met nog 4 andere leeuwinnen en een welpje uit de bossen kwam. Na hen volgde nog een oudere leeuw en een jongere. De oudere leeuw was de leeuw met de hoofdwond die we de dag ervoor vlak bij het kamp gezien hadden, dit was dus dezelfde groep. Ze liepen vlak langs onze jeep tot ze in de schaduw gingen liggen onder de boom waarbij we een goed zicht hadden op een deel van de groep en het welpje.
Plots reed een groot deel van de jeeps naar de andere kant van het riviertje want daar had de oudere mannelijke leeuw een gazelle gevangen en ging deze smakelijk opeten in de bossen, tegen de tijd dat wij daar aankwamen was hij al verdwenen en reden de andere weg, wij bleven echter nog even staan een zagen een leeuwin langskomen om de maaltijd van de leeuw af te nemen. Dat lukte haar niet maar een andere leeuwin wel, zij liep later met haar mond vol bloed weer langs onze jeep en ging aan de andere kant de maaltijd van de aasgieren pikken. Ook dit lukte haar weer met succes en de aasgieren vlogen toen erg laag over  onze jeep. Eentje ging in de boom naast ons zitten maar daar viel een groot stuk tak af op het dak van de andere jeep. De leeuwin liep intussen op onze jeep af met de gazelle in haar mond tot ze weer verdween in het gras.

Opweg naar een plek om te picknicken (die echt nog een uur van ons lag) stonden er 2 giraffen naast de weg wat takjes te eten en stonden dan ook perfect voor de foto, meestal gaan ze meteen weg omdat ze erg angstig zijn.
Verder weer wat het gebruikelijke: antilopen, olifanten, zebra's maar ook weer bijzonder was de hyena die lag te slapen. Deze jagen s'nachts en zal je weinig zien in de dag.
Het mooiste van deze dag vond ik toch de cheeta zijn jacht hebben we gemist maar we hebben we gezien hoe hij zeer smakelijk zijn prooi opat en uitkeek voor de hyena's, de foto's hiervan zijn ook echt prachtig.
In dit park is het niet echt mogelijk uit te stappen bij het picknicken tenzij op een aantal aangeduide plekken. Waar wij wouden lunchen lagen net 2 leeuwinnen te luieren op hun rots. Hier bleven we nog even staan en besloten verder op te lunchen.
Na de lunch vroegen we Nasorro of het mogelijk was vroeger naar het kamp te gaan. We waren allemaal erg moe en morgen zou de dag al om 05:40 beginnen.